پرسناژ

دستگاه لیزر | ماشین لیزر | دستگاه برش لیزر و حکاکی

۲۰ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

برش، جوش و حکاکی بر روی طلا و جواهرات

امروزه، طیف گسترده‌ای از فناوری‌های نوین در اختیار سازندگان و فروشندگان طلا و جواهرات قرار گرفته است تا آنان را در جهت تولید محصولاتی با کیفیت‌ و خدماتی بهتر به خریداران یاری رساند. یکی از این‌گونه فناوری‌ها که به سرعت در حال گسترش می‌باشد، دستگاه لیزر بوده که روز به روز کار کردن با آن نسبت به دیگر روش‌‌های سنتی ارجحیت پیدا کرده است. در واقع لیزر، دنیای ساخت و طراحی طلا و جواهرات را دچار تحول و دگرگونی کرده است. در ادامه مختصری به بررسی ماشین های لیزر جوش، حک و برش در دنیای طلا و جواهرات می‌پردازیم:
ماشین‌های لیزر جوش طلا و جواهرات
دستگاه لیزر جوش این توانایی را در اختیار سازندگان قرار می‌دهد تا  بدون نیاز به لحیم و مشعل، به وصل کردن قطعات فلزی با ارزش و گران قیمت و همچنین آلیاژهای ارزان‌تر بپردازند. جوش لیزری حتی در قسمت‌هایی از کار که با روش‌های سنتی غیر قابل دسترسی هستند نیز بسیار محکم و ظریف می‌باشد. این روزها استفاده از ماشین‌های لیزر جوش در صنعت طلا و جواهرات و همچنین در تولید، تعمیر و طراحی قطعات ظریف بسیار ضروری به نظر می‌رسد. 

ماشین‌های لیزرحکاکی طلا و جواهرات
در دنیای صنعتی امروز، استفاده از دستگاه‌های حک لیزری و یا نشانه‌گذاری لیزری بر روی طلا و جواهرات به روشی تبدیل شده که بر دیگر روش‌های سنتی اعم از حکاکی مکانیکی، Pad printing، Stamping و یا قلم‌زنی شیمیایی ارجحیت دارد. سیستم‌های حکاکی لیزری قابلیت کنترل از طریق کامپیوتر را داشته و به محیط زیست آسیبی نمی‌رسانند. با استفاده از این‌گونه دستگاه‌ها می‌توان بدون هیچ آسیبی به انواع فلزات، حک دایمی ایجاد کرد.
ماشین‌های برش طلا و جواهرات
ماشین‌های برش لیزری که امروزه مورد استفاده سازندگان طلا و جواهرات قرار می‌گیرند، قابلیت ساخت ترکیبات پیچیده و گران‌ قیمت در انواع و اقسام سایزها را دارند.خرید دستگاه های برش لیزری باعث سریع شدن کار شده و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشند
۰۷ تیر ۹۷ ، ۱۲:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت پرسناژ

برش و حکاکی لیزری کارت

یکی از روش های جدید برای ساخت کارت ویزیت، برش و حکاکی لیزری کارت می باشد. ساخت و طراحی انواع کارت عروسی، کارت مجالس و کارت تبریک، کارت دعوت با استفاده از ماشین برش و حکاکی چوب، MDF، پلکسی و مقوا و یا حتی فلز، قابل اجرا می باشد. با استفاده از دستگاه لیزر برش و حکاکی می توان انواع کارت ها را با طرح های متفاوت و متنوع برش و حکاکی نمود:
ساخت انواع کارت ویزیت و یا عروسی با چوب یا MDF (برش و حکاکی لیزری)
ساخت انواع کارت ویزیت و دعوت با پلکسی (دستگاه حکاکی و برش لیزری)
ساخت کارت ویزیت با مقوا ( حکاکی لیزری غیر فلزات )
ساخت کارت ویزیت با لمینت یا مولتی استایل (حکاکی برش و لیزری)
ساخت کارت ویزیت با ورقه های نازک آلومینیومی (برش و حکاکی لیزری)
مزایای استفاده از لیزر:
دارای قابلیت برش طرح‌های پیچیده
همراه با ظرافت و دقت بالای برش و حکاکی
داشتن کمترین میزان ضایعات در اتمام کار نسبت به روش های دیگر
سرعت و سهولت تبدیل طرح برش و حکاکی به محصول نهایی
لبه های صاف برش

۰۷ تیر ۹۷ ، ۱۲:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت پرسناژ

برش و حکاکی لیزری انواع چرم

یکی دیگر ار موارد استفاده دستگاه های برش و حکاکی لیزری، برش انواع چرم است.
این چرم‌ها برای ساخت کفش و کمربند، روکش مبلمان، کیف، تابلو، استفاده در دکوراسیون داخلی منازل، روی شلوار جین و اقسام لباس‌ها و همچنین در ساخت روکش ماشین‌ها کاربرد دارد. دستگاه‌های برش و حکاکی لیزری برای برش چرم، نیازی به قالب گیری ندارند و می‌توانند برش‌هایی بسیار صاف و تمیز بر روی چرم ایجاد کنند،
برش طرح‌های بسیار پیچیده با سرعت بسیار بالا از دیگر مزایای استفاده از ماشین حکاکی و برش لیزری می باشد. سرعت بالای برش توسط این دستگاه‌ها زمانی بیشتر به چشم می‌آید که شما بخواهید چندین لایه چرم و پارچه را با هم برش بدهید اینجاست که با سرعتی که این دستگاه‌ها دارند شما عملا در مدت زمان کمی قادر خواهید بود خیلی از مواد خودتان را به راحتی برش بدهید.
این دستگاه‌ها نیازی به یک الگوی قالب ثابت ندارند و لازم نیست که برای هر نوع پارچه یا برشی قالب مخصوصی تهیه کنید. لبه‌های چرم و لباس و پارچه را بدون زدگی و کاملا صاف برش می‌دهند و کاری تمیز تحویل شما می‌دهند. که این به خاطر ظرافت و دقت بالایی این دستگاه‌ها است.
شما می‌توانید توسط دستگاه‌های برش لیزر و حکاکی لیزری، طرح‌های زیبا و منحصر به فردی را روی کیف و لباس و کفش حکاکی و برش لیزری کنید حتی می‌توانید چهره فرد خاصی را بر روی این مواد برش و حکاکی لیزری کنید و به دیوار بزنید و یا به عنوان هدیه‌ای ماندگار و متفاوت به دوستان و آشنایتان بدهید.

۰۷ تیر ۹۷ ، ۱۲:۱۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت پرسناژ

برش لیزری و مزایای این فناوری

دستگاه‌های برش لیزری برای برش انواع مواد از جمله فلزات مناسب بوده و دارای مزایای بسیاری می‌باشند. غالبا از این فناوری‌ها در ساخت محصولات مختلفی استفاده می‌شود. اما استفاده از لیزر در کسب و کارهای کوچک، مدارس و سرگرمی را نباید از یاد برد. برش‌دهنده‌های لیزری تحت کنترل کامپیوتر می‌باشند. این بدان معنی است که در ابتدا طرح توسط کامپیوتر ایجاد شده و برای تولید نهایی به دستگاه فرستاده می‌شود. در واقع دستگاه لیزر توانایی بالایی در تولید انواع طرح‌ها با مواد مختلف را دارد.  
این فناوری در سال 1965 برای نخستین بار به کار گرفته شد. در واقع؛ اولین برش‌دهنده لیزری توسط مرکزتحقیقات مهندسی وسترن الکتریک برای ایجاد سوراخ در الماس مورد استفاده قرار گرفت

در عصر حاضر، به طور معمول از سه دستگاه لیزر برای انجام برش استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها عبارتند از: 
-لیزر CO2 
-دستگاه لیزر Nd
-دستگاه لیزر Nd:YAG
همان‌طور که گفته شد، نوع اول لیزر CO2 می‌باشد که برای ایجاد سوراخ در مواد مختلف، برش و حکاکی بر روی آنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو مورد بعدی از نظر سبک و ساختار مانند هم هستند با این تفاوت که برای فعالیت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که خواهان صرف انرژی بیشتر و در مقابل تکرار کمتر برای ایجاد سوراخ بر روی مواد هستیم، استفاده از دستگاه لیزر Nd   راه حل بهتری به نظر می‌رسد. اما در حالتی که نیاز به قدرت بیشتر ودر عین حال انجام حکاکی بر روی مواد می‌باشد، استفاده از دستگاه لیزر Nd-YAG بهترین انتخاب خواهد بود. آن‌چه بین تمامی این دستگاه‌ها مشابه است، توانایی آن‌ها در انجام عملیات جوش‌کاری می‌باشد. 
برش لیزری مزایای متعددی را به همراه دارد. اول این‌که، استفاده از این ماشین‌ها با از بین بردن فعالیت‌های مکانیکی در برخی از کارها موجب صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود. این فناوری‌ها همچنین توانایی ساخت پیچیده‌ترین اشکال  را با دقت فراوان دارند. احتمال تاب خوردن و یا از بین رفتن محصولات به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. همچنین باید اشاره کرد، با استفاده از قیمت دستگاه برش لیزری به راحتی می‌توان موادی را برش زد که با دیگر روش‌ها قادر به انجام آن نیست. اما عیب عمده استفاده از این دستگاه‌ها را می‌توان نیاز بسیار آن ها به انرژی برق دانست. 
برای برش هرچه بهتر طرح هایتان به نکات زیر توجه کنید:
-از ایجاد طرح‌هایی با زوایای تیز خودداری کنید. در واقع، بهتر است زوایای کمتر از 10 درجه را از طرح خود حذف کنید. زیرا دقت لیزر در برش زوایای تند چندان بالا نمی‌باشد. 
-از طراحی شکل‌های خیلی پیچیده دوری کنید زیرا زمانی که فلز گرم شود، لیزر توانایی خود در برش و اجرای دقیق جزییات را تا حد زیادی از دست خواهد داد.  

۰۷ تیر ۹۷ ، ۱۲:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت پرسناژ

برش لیزری در حجم بالا

خدمات برش لیزر در حجم بالا
در سال های گذشته برش لیزری با تولیدات کم حجم مرتبط بوده است. با این حال افزایش و بهبود فناوری های موجود بدین معنی است که خدمات برش لیزری در حجم بالا  به یک گزینه مقرون به صرفه تبدیل شده است و نسبت به سایر ابزارها و روش های سنتی می تواند مزایای بیشتری در اختیار افراد قرار دهد. این امر میتواند در برش لیزری فلزات و همچنین برش لیزری غیر فلزات مورد استفاده واقع شود.
مزایای برش لیزری در حجم بالا
مزیت اصلی  خدمات برش لیزری در حجم بالا توانایی آن برای برطرف کردن نیازهای مشتریان است. این موضوع به اقتصاد جهانی امروز بسیار مرتبط است زیرا شرکت ها دوست دارند حجم وسیعی از کارها را در کمترین زمان و با کمترین هزینه انجام دهند. به طور کلی، برش لیزری را می توان با حداقل تنظیمات انجام داد. این موضوع بدین معناست که فرآیند برش به سادگی و در کمترین زمان انجام می شود.
کاربران برش لیزری با حجم بالا
یکی از اصلی ترین صنعت های بهره بردار از خدمات برش لیزری با حجم بالا، صنعت اتومبیل است. این صنعت از لیزر برش برای بیشتر نواحی موجود استفاده می کند. بیشتر قطعاتی که در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد را می توان با برش لیزری تهیه کرد.
با اینحال صنایع دیگری نیز از برش لیزری با  حجم بالا استفاده می کنند. به عنوان مثال شرکت های ساختمانی از این گزینه بهره مند می شوند
اصلاحات برش لیزری
بخش هایی که توسط ماشین برش لیزری با حجم بالا ایجاد می شود ممکن است به اصلاح نیاز داشته باشد. این موضوع می تواند کمی آزاردهنده باشد.  با استفاده از اصلاحات برش لیزری همچون ایجاد سوراخ های اضافی یا اسلات ها، می توان با استفاده از نرم افزارهایی همچون اتوکد فرایند را شبیه سازی کرد. این موضوع بدین معنی است که ابزارهای اصلاح با سرعت بیشتری در اختیار افراد قرار می گیرد.  علاوه بر این، انعطاف پذیری  برش لیزری بدین معناست که بخش های اصلاح شده را می توان به همراه بخش های موجود تولید کرد تا فرآیند اصلاح کاملا انطباق پذیر و هماهنگ باشد.
برای اینکه بتوان فرآیند تولید در حجم وسیع را تسهیل کرد،  شرکت های مختلفی از اتوماسیون استفاده می کنند. برای دستگاه های برش لیزری  مسطح این موضوع به معنای استفاده از دو جدول است. علاوه بر این، دستگاه های برش لیزری را می توان با استفاده از فرایند بارگذاری خودکار مواد  سفارشی سازی کرد. این موضوع اجازه تولید در حجم وسیع را می دهد. همچنین بهینه سازی های زیادی در توانایی تولید دستگاه های برش لیزری ۵ محوری نسبت به سال های گذشته ایجاد شده است. ما به صورت ۲۴ ساعته کار می  کنیم و قادریم نیازهای مشتریان را به خوبی برطرف کنیم.

۰۷ تیر ۹۷ ، ۱۱:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت پرسناژ

برش لیزری چیست؟

خدمات برش لیزر چیست
برای بسیاری افراد سوال پیش می آید که برش لیزری چیست. همانطور که می دانید برش لیزری فناوری است که از لیزرهای قدرتمند برای برش و حکاکی ورقه های مسطحی از مواد همچون پارچه، کاغذ، چوب و غیره استفاده می کند. اینکه بتوانید تقاضای مشتریان خود را هدف قرار دهید و از عهده رفع این نیازها بربیایید برای موفقیت شرکت شما بسیار مهم خواهد بود. با استفاده از یک فناوری برش لیزری بهبود یافته و جدید، تولید کنندگان قادر خواهند بود خود را با نیازهای مشتری هماهنگ سازند و در عین حال بتوانند محصولات با کیفیتی در اختیار آنها قرار دهند. استفاده از آخرین نسل تجهیزات برش لیزری برای متمایز شدن در میان رقبا بسیار مهم است و می تواند محدوده وسیعی از پروژه ها را در اختیار شما قرار دهد.
خدمات برش لیزری فلزات
خدمات برش لیزری غیر فلزات
فناوری برش لیزری چیست؟
برش لیزری فناوری است که از لیزر برای برش مواد استفاده می کند و معمولا برای ساخت محصولات متعدد از آن استفاده می شود. همچنین این فناوری در مدارس، کسب وکارهای کوچک و مراکز سرگرمی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه برش لیزری با هدایت کردن خروجی یک لیزر قدرتمند بر روی ماده مورد نظر کار می کند.
معمولا در این روش از لیزر برای حکاکی لیزر  یا برش طراحی های مختلف بر روی مواد متعددی استفاده می شود. سه نوع لیزر وجود دارد که در صنعت از آنها استفاده می شود: دستگاه لیزر CO2، ماشین لیزر Nd و لیزرهای Nd-YAG. ما از دستگاه های Co2 استفاده می کنیم. این دستگاه از یک لیزر برای برش استفاده می کند که در آن ماده مورد نظر ذوب شده یا می سوزد و در نهایت تبخیر می شود. شما می توانید جزییات بسیار دقیقی را بر روی طیف وسیعی از مواد ایجاد نمایید.
مکانیسم اصلی برای فناوری برش لیزری چیست؟
دستگاه های برش لیزری معمولا از فناوری تحریک وتقویت برای تبدیل انرژی الکتریکی به پرتوهای نور با چگالی بالا استفاده می کنند. زمانی که الکترون ها توسط یک منبع خارجی تحریک میشوند مرحله تحریک آغاز می شود . این منبع خارجی معمولا یک لامپ یا قوس الکتریکی است. تقویت نیز داخل یک رزوناتور نوری در یک محفظه اتفاق می افتد که بین دو آینه تنظیم شده است. یک اینه بازتابی(انعکاسی ) است در حالیکه آینه دیگر به صورت انتقالی خواهد بود و به انرژی پرتو اجازه می دهد دوباره به رسانه لیزری برگردد. اگر یک فوتون با روزناتور همتراز نشده باشد، آینه آن را هدایت نمی کند. این موضوع به سیستم موجود اطمینان می دهد که تنها فوتون های مناسب تقویت می شود و پرتو منسجمی ایجاد می گردد.
خواص و ویژگی های نور لیزری:
فناوری نور لیزری خواص منحصر به فردی دارد. خاصیت نوری آن شامل انسجام، تک رنگ بودن، پراش و درخشندگی است. انسجام یک پرتو به ارتباط بین اجزای الکترونیکی و مغناطیسی امواج الکترومغناطیسی اطلاق می شود . لیزر زمانی منسجم در نظر گرفته می شود که اجزای مغناطیسی و الکترونیکی همتراز باشند. تک رنگ بودن نیز با اندازه گیری عرض خطوط طیفی مشخص می شود. هر چقدر سطح تک رنگ بودن بالاتر باشد، محدوده فرکانسی که لیزر می تواند منتشر شود نیز پایین تر خواهد بود. پراش فرایندی است که در آن نور در اطراف سطوحی با لبه های تیز خم می شود. پرتوهای لیزری پراش بسیار کمتری دارند و این بدین معنی است که شدت و قدرت کمتری را در مسیر خود از دست می دهند. درخشندگی پرتو لیزری اندازه قدرت به ازای ناحیه واحد ساطع شده در یک زاویه مشخص است. با دستکاری نوری نمی توان درخشندگی را افزایش داد زیرا درخشندگی تنها تحت تاثیر طراحی محفظه لیزر است.
آیا برای استفاده از فناوری برش لیزری، آموزش های خاصی لازم است؟؟
یکی از مزایای اصلی فناوری برش لیزری راحت بودن فرایندهای یادگیری برای کار با آن است. یک رابط لمسی کامپیوتری بیشتر فرایندها را مدیریت می کند و همین امر از حجم کاری افراد می کاهد .
مراحل راه اندازی انواع دستگاه های لیزر  چگونه است و در برگیرنده چه چیزی است؟
فرایند نصب و راه اندازی نیز نسبتا ساده و کارآمد است. تجهیزات سطح بالای جدید قادرند به طور خودکار هرگونه فرمت گرافیکی ایمپورت شده را اصلاح و تجزیه و تحلیل کنند.  دستگاه های برش لیزری جدید حتی می توانند کاری را شبیه سازی کنند و ایده ای را در اختیار اپراتور قرار دهند. در این دستگاه ها انجام تنظیمات بسیار ساده تر خواهد بود.

۰۷ تیر ۹۷ ، ۱۱:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت پرسناژ

برش لیزری برای جواهرات

طراحان و سازندگان جواهرات همواره به دنبال روش‌های مطمئنی بوده‌اند تا بتوانند هر چه بهتر به برش فلزات با ارزش بپردازند.دستگاه‌های برش لیزری با قدرت بالایی که دارند باعث بهبود روند تولید و نگه‌داری طلا و جواهرات شده اند. 
این لیزرها توانایی برش انواع فلزات را داشته و می‌توانند آن‌ها را در ابعاد، ضخامت و اشکال متفاوت برش دهند. این دستگاه ها همچنین، با بالا بردن دقت، انعطاف پذیری و توان عملیاتی، باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شوند. همچنین، به طور همزمان سازندگان را در طراحی و تولید شکل های متفاوت آزاد میگذارند. شکل هایی که با روش های سنتی قابل ساخت نبود. 
در ادامه به تعدادی از مزیت‌های دستگاه لیزر برش در مقایسه با دیگر روش‌های سنتی اشاره شده است:
-کمترین اعوجاج در قطعات به علت ایجاد حرارت بروری قسمت کوچکی از قطعه
-برش قطعات پیچیده
-عرض بریدگی باریک
-قابلیت تکرار بسیار بالا
با یک سیستم برش لیزری به آسانی خواهید توانست انواعی از برش های پیچیده را برای طراحی جواهرات داشته باشید. 
-گردنبندهای طغرا با قابلیت متصل شدن به هم
-گردنبدهای طغرای دایره ای شکل
-گردنبند با شکل اسم
-آویز و اشکال متنوع
-الگوهای پیچیده
-قابلیت سفارش قطعات از هر طرح پیچیده

۰۷ تیر ۹۷ ، ۱۱:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت پرسناژ

انواع گوهرهای استفاده شده برای حکاکی

سنگ‌ یا گوهرهای قیمتی و نیمه قیمتی طی فرایندی برش داده، جلا دیده و حکاکی شده و در اصطلاح به Engraved Gem معروف می‌باشند. گاهی با ایجاد تغییراتی بر روی این مواد از آن ها در ساخت مهر و یا در صنعت دکوراسیون داخلی نیز استفاده می‌شود. این سنگ‌‌ها اغلب از مناطق خاصی قابل استخراج بوده و زیبایی چشم‌نوازی دارند. باید اشاره کرد، رنگ روشن و شفافیت هر چه بیشتر یک گوهر به ارزش و اعتبار آن می‌افزاید. 
گفته می‌شود حکاکی تصویر و یا نوشته بر روی سنگ‌های قیمتی برای نخستین بار در خاور نزدیک انجام شده است. حکاکی نقوش بر روی سنگ‌ها زینتی هنری لوکس که متعلق به دوران بسیار قدیم بوده و به Glyptography معروف می‌باشد. همانطور که اشاره شد، یکی از اولین موارد استفاده گوهرهای قیمتی در ساخت مهر و موم و همچنین طلسم‌های قدیمی بوده است که در تمدن‌های قدیمی سومر، بابل و آشور بسیار رواج داشته است. آن‌چه در این دوران بیشتر مورد استفاده قرار گرفته سنگ‌ها و گوهرهایی با جنسی نرم‌تر بوده و به همین دلیل تصویر دقیق و منظمی بر روی گوهر حکاکی نمی‌شده است. اوج هنر حکاکی با استفاده از دستگاه برش لیزری بر روی گوهرهای قدیمی و رسیدن به استانداردهای جدید در این زمینه را می‌توان به رومیان نسبت داد. در این زمان، ساخت مجسمه‌های با شکوه از جنس سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بسیار رواج پیدا کرده و این شروع مرحله جدیدی از برش و حک گوهرهای قیمتی به‌شمار می‌رفت. حکاکی گوهرها با استفاده از ابزارآلات و وسیله‌های موجود در دوران باستان کاری دشوار و زمان‌بر حساب شده و به همین دلیل داشتن گوهری با حک تصویر یا نوشته در آن زمان دلیلی محکم بر جایگاه اجتماعی و اقتصادی بالای فرد در جامعه داشته است. 

 

حکاکی بر روی گوهرهای قیمتی و نیمه قیمتی به دو صورت انجام می‌گیرد: 

روش Intaglio Carving یا حکاکی بر روی گوهر:
این روش به صورت معمول در غرب رواج داشته و بر روی گوهرهای نیمه قیمتی و با ابعاد نسبتا کوچک انجام می‌شده است. در روش فوق به طور معمول تصویر یا نوشته در یک طرف گوهر حک شده و طرح نهایی به صورت فرورفته دیده می‌شود. در اصطلاح به این روش کنده‌کاری یا Negative Relief نیز گفته می‌شود. 

روش Cameo Carving یا ایجاد برجسته‌کاری بر روی گوهر:
در این روش، با برداشتن لایه‌های اضافی شکل مورد نظر ظاهر می‌شود. در این حالت تصویر به صورت برجسته بر روی سنگ باقی می‌ماند که به همین دلیل این روش را برجسته کاری Positive Relief می‌نامند. 


۰۷ تیر ۹۷ ، ۱۱:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت پرسناژ

انواع حکاکی ها با استفاده از لیزر

حکاکی لیزری (Laser engraving)، زیرمجموعه‌ای از لیزرمارکینگ (Laser marking) بوده و فعالیتی در جهت ایجاد حک بر روی مواد مختلف می‌باشد. در این روش از هیچ‌گونه ماده اضافی مانند رنگ یا جوهر برای ایجاد حک استفاده نمی‌شود. بلکه، با گرما و تابش اشعه لیزر بر روی سطح مواد طرح‌های دلخواه ایجاد می‌شود. 
موادی که با استفاده از لیزر قابل حک هستند عبارتند از:
1-مواد طبیعی:
حکاکی بر روی مواد آلی مانند چوب، بر اساس کربن‌سازی در سطح مواد صورت می‌گیرد به طوری که طی فرایند، علامت‌هایی با کنتراست بالا بر روی چوب ایجاد می‌شود. در واقع، یکی از اولین موارد استفاده لیزر حکاکی روی چوب وایجاد تصاویرمختلف بر آن می‌باشد. بسته به نوع لیزری که مورد استفاده قرار می‌گیرد، توان مورد نیاز برای حکاکی روی چوب گاهی کمتر از 10 وات می‌باشد. حکاکی بر روی چوب گردو، ماهون و افرا که ماهیتی سخت دارند از کیفیتی بالا برخوردار است. کاغذها و مقواهای ضخیم نیز مناسب حکاکی هستند اما کاغذهای نازک، روزنامه و چوب‌های نرم موقع حکاکی آسیب دیده و ممکن است آتش بگیرند. حکاکی بر روی چرم نیز یکی از روش‌های متداول گرمادهی بر روی مواد و ایجاد طرح‌های متنوع می‌باشد. 

 2-پلاستیک:

هر پلاستیک خواص مربوط به خود را دارد. پرتو لیزر بر روی هر نوع ماده پلاستیکی موجب تغییرات شیمیایی خاص، ذوب شدن یا تبخیر می‌شوند. پلاستیک‌ها به ندرت به صورت خالص در طبیعت یافت می‌شوند و طی فرایندهایی مواد افزودنی متعددی از جمله رنگ‌‌های مختلف به آن‌ها اضافه شده است. این عوامل و افزودنی‌ها بر روی نتیجه حکاکی و تغییراتی که ایجاد می‌شود تآثیرگذار هستند. ورقه‌های پلاستیکی از جنس اکریلیک عموما برای حکاکی با لیزرمناسب هستند. پلاستیک هایی مانند PVC که حاوی کلر هستند در هنگام حک گاز خورنده کلر را تولید می‌کنند که در مجاورت با هیدروژن موجود در هوا تبدیل به هیدروکلریک اسید شده و به دستگاه لیزر آسیب وارد می‌کند. 

3-فلزات:
فلزات در مقابل گرمای حاصل از پرتوی لیزر مقاوم می‌باشند. هر دو گروه فلزات نرم مانند آلومینیوم و فلزات سخت مانند فولاد را می‌توان با سرعت و دقت بالا با دستگاه لیزر حکاکی نمود. 


4-فلزهای پوشش دار:
انواع مختلفی از پوشش‌های مورد استفاده برای سخت شدن یا محافظت از فلزات در برابر خوردگی وجود دارد. بعضی از پوشش ها، مانند پوشش‌های پودری، ضخیم تر هستند و نیاز به تنظیمات دقیقتری برای حکاکی و از بین بردن پوشش با دستگاه لیزر می‌باشد. پوشش های دیگر مانند اکسید سیاه، نازک و سطحی هستند. این نوع پوشش بسیار ساده تر از بین رفته و حکاکی نیز بسیار زیبا انجام می‌شود. 


5-سنگ و شیشه:
سنگ و شیشه به راحتی بخار نمی‌شوند. دو روش سندبلاست و برش با استفاده از الماس و آب برای این دو ماده بسیار متداول می‌باشند. اما با استفاده از دستگاه‌ لیزر نیز می‌توان بر روی انواع  سنگ و شیشه حکاکی انجام داد. باید در خاطر داشت، حکاکی بر روی سنگ زمان‌بر بوده و نیاز به تنظیمات دقیق دستگاه لیزر می‌باشد. انواع سنگ‌ها از جنس گرانیت، مرمر و ... را می‌توان با نوشته و عکس به زیبایی حکاکی نمود. 

۰۷ تیر ۹۷ ، ۱۱:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت پرسناژ

ابداع لیزر جدید صنعتی

دانشمندان دانشگاه ورشو نوعی لیزر صنعتی جدید را ساخته اند که قادر است پالسهای بسیار کوتاه نوری را حتی در شرایط بسیار سخت خارجی تولید نماید.
این ترکیب منحصر بفرد و دقیق بخاطر این است که تمام مرحله تولید پالس لیزری از طریق یک فایبر اپتیکال که بصورت ویژه انتخاب شده است، انجام میگیرد.
ظاهر آن تقریبا کم رنگ بنظر می رسد: یک جعبه مستطیل شکل و صاف. این وسیله کوچک، اولین
لیزر پالسی از گونه خود است که میتواند پالسهای نوری بسیار کوچک تحت شرایط آب و هوایی حاد تولید نماید.
استقامت چشمگیر این لیزر در برابر عوامل خارجی بدلیل وادار کردن همه لیزرهای تولید شده برای انجام عمل خود به صورت فعال در فایبر اپتیک میباشد.
عمر این پالسها در حدود چند میلیونیوم از یک بیلیونیوم یک ثانیه میباشد. لیزرهایی که برای تولید چنین پالس هایی استفاده می شوند، معمولا به یک رزوناتور اپتیک و یک ست آئینه دقیق نیاز دارند که در برابر شرایط بیرونی حساس باشد. دستگاه برش لیزری که در این دانشگاه ساخته شده است، آئینه ندارد ولی مجهز به فایبر اپتیک است. پالسهای بسیار کوتاه مستقیما در کابل فایبر اپتیک تولید میشود. طول موج نور نزدیک به ۱۰۳۰ نانومتر است. این فایبر منعطف است و بنابراین میتواند به راحتی به نقاطی که برای تکنیکهای سنتی قابل دسترسی نیستند، وارد شود. این نوع لیزر بدلیل سادگی وسیله ای ارزان نیز میباشد. از آنجایی که این وسیله در شرایط بسیار سخت کار میکند، برای مصارف صنعتی بسیار مناسب است. این لیزر برای ایجاد حفره های بسیار کوچک با لبه های ظریف یا برش پنلهای خورشیدی و حک بر روی اجسام سخت یا ارزشمند مانند الماس کاربرد دارد. از کاربردهای دیگر آن در اسکنرهای فرودگاه، ساخت تجهیزات پزشکی و غیره میباشد.
این نوع لیزر مزیتی بر روی وسایل لیزری که پالس بلندتری تولید می کنند دارد: حرارتی که بر روی جسم تحت حکاکی وارد میشود، بسیار کم است و به همین دلیل ریسک از بین رفتن رنگ و یا ایجاد شکاف بر روی جسم از بین میرود.

۰۷ تیر ۹۷ ، ۱۱:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت پرسناژ