ایمنی دستگاه لیزر برش و حکاکی

ایمنی دستگاه لیزر برش و حکاکی | کاهش خطر دستگاه برش و حکاکی لیزری
ایمنی دستگاه لیزر برش و حکاکی | خطرات ناشی از برش و حک لیزری شامل بخارات سمی، آسیب نور لیزر به چشم و آتش سوزی می باشد.

لیزر برش و حکاکی می تواند روشی ایمن و سرگرم کننده برای تولید و ساخت باشد، اما مانند اکثر تجهیزات صنعتی خطرات زیادی دارد. این خطرات شامل بخارات سمی ناشی از برش و حک لیزری ، آسیب نور لیزر به چشم و آتش سوزی می باشد. بزرگترین نگرانی در خصوص ایمنی دستگاه لیزر برش و حکاکی در برابر آتش سوزی است زیرا تنها آتشی که در دستگاه ایجاد می شود لیزری است که شما برای برش و یا حکاکی تنظیم کرده اید. بقایای اضافی متریال ها که زیر میز لیزر وجود دارد می تواند آتش بگیرد ، بنابراین به شدت توصیه می شود که کپسول آتش نشانی در کنار دستگاه لیزر را به روز نگه دارید. حتی متریالی که مناسب برش لیزر هستند می توانند به راحتی آتش بگیرند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که اگر برای برش متریال خود نیازی به تنظیمات با قدرت بالا نیاز ندارید.

مطالب بیشتر را دنبال کنید

جلوگیری از آتش سوزی دستگاه لیزر

برای جلوگیری از آتش سوزی توسط دستگاه لیزر لازم است به طور منظم دستگاه  لیزرتعمیر و نگهداری شود. همچنین، تمیز کردن دستگاه لیزر و انتخاب نوع متریال مناسب برای دستگاه  لیزر، بسیار مهم می باشد. برش لیزری با سوزاندن متریال و تبدیل قطعات متریال به  بخار، یا به عبارت دیگر سوزاندن جامد به گاز، سطح مواد را از بین می برد. برخی از این گازها سمی تر از گازهای دیگر هستند ، اما همه گازها می توانند باعث تحریک شوند. قانون کلی این است که تا زمانی که درل دستگاه باز نباشد، نباید هیچ نوع سوختگی را احساس کنید.

ایمنی دستگاه لیزر برش و حکاکی

ایمنی دستگاه لیزر برش و حکاکی

بخارات و گازهای سمی ناشی از برش لیزر

برخی از بخارات و گازها مانند گاز کلر حاصل از برش PVC، می تواند آسیب جدی و دائمی به سلامت کاربر و دستگاه برش لیزر وارد کند. همیشه مطمئن شوید که سیستم خروجی هوای دستگاه لیزر به درستی کار می کند و آب بندی شده است.
اگر دستگاه برش و حکاکی لیزر شما دارای پنجره مخصوص جهت مشاهده متریال  نیست، برای جلوگیری از آسیب دیدن چشم ، باید از عینک محافظ چشم مخصوص دستگاه لیزر استفاده کنید. میزان محافظت از چشم، به قدرت لیزر دستگاه بستگی دارد. لطفاً قبل از کار با دستگاه لیزر، کتابچه راهنمای کاربر را با جزئیات مطالعه کنید. در هر صورت، نه تنها باید یک محافظ بین کاربر و پرتوی لیزر وجود داشته باشد ، بلکه سعی کنید به طور مستقیم به پرتو برش لیزر خیره  نشوید.
برش و حکاکی با لیزر بسیار سرگرم کننده و جالب است ، فقط به یاد داشته باشید که از سلامت خود مراقبت کنید و به بدن خود گوش دهید. کار با دستگاه لیزر به راحتی انجام می شود و نباید باعث درد و ناراحتی ریه شود. اگر چنین شد ، کار با دستگاه لیزر را متوقف کنید.